Näkyvyys ratkaisee
Kiskon lentopallotarina lähti uuteen nousuun kauden 2023-24 alkumetreillä, kun edellisen kauden näkyvyysbuumia haluttiin kasvattaa. Kisko Marketing Department kääri hihansa 800 katsojan finaalin jälkeen ja tavoite oli heti selvä; seuraavalla kerralla halli on täynnä. Näkyvyys ratkaisee; jotain on näkyvyyden ja brändin eteen tehtävä, jotta tavoitteeseen päästään. Tavoitteen saavuttamiseksi asetettiin askelmerkit kohdalleen ja nyt, tasan vuotta myöhemmin, voimme tarkastella kuinka askeleet osuivat merkkeihinsä.
Ottelutapahtumat toimii näyteikkunana
Urheilullinen menestys on usein nähty katsomot täyttävänä vaatimuksena. Yhä useammin kuitenkin itse ottelu jää tapahtuman ainoaksi anniksi. KMD:n suunnittelupalaverissa totesimme, että se ei riitä. Idearikas pumppumme halusi varmistaa kaikkien ei paitsi viihtyvän, mutta kokevan unohtumattoman tapahtuman. Niinpä otteluun tuotiin väliaikashow, iso videonäyttö valjastettiin monipuoliseen käyttöön ja musiikki pauhasi valojen tehdessä tunnelmaa.
Näyttävyyden lisäksi tapahtumiin tuotiin livehaastatteluja, lapsille toiminnallista tekemistä, erilaisia arvontoja ja nähtiinpä lauteilla muuan joulupukki. Loppukaudella pidetystä Kahoot-tietovisasta kuiskitaan Oulun seudun kouluissa ja kaduilla vieläkin. Tulevalle kaudelle kehitys jatkuu edelleen ja otammekin vastaan ehdotuksia niin yleisöltä, kuin potentiaalisilta yhteistyökumppaneilta.
Markkinointiin pitää uskaltaa panostaa
Kukaan ei tiedä Kiskosta, jos Kisko ei itse tarinaansa kerro. Tällä periaatteella lähdimme tavoittelemaan uusia katsojia hallille ja lajin pariin. Lasten ja nuorten innostaminen liikunnan pariin urheilujoukkueen toimesta tapahtuu parhaiten esikuvien kautta, mutta sosiaalisen median hyödyntäminen on vähintään yhtä tehokas keino välittää viestiä eteen päin. Sosiaalisen median kehittäminen olikin Kiskon viime kauden suurimpia harppauksia ja erityisesti 4 miljoonan katselun TikTok-kanavamme puhuu puolestaan.
Perinteiseen mainontaan median kanssa panostettiin myös laajasti. Yhteistyömme Kalevan kanssa on toiminut mainiosti; Kisko näkyy ja kuuluu printissä, radiossa, tienvarsimainoksissa ja live-lähetyksissä. Lisäksi panostamme Oulun seudun muihin markkinointikanaviin ja näkyvyytemme otteluviikoilla pelkästään katukuvassa on yli 200 000 katselukertaa per päivä.
Kiskon näkyvyyden tulokset
Kauden aikana tuotimme materiaalia usean sadan mainoksen edestä. Vahva visuaalinen osaaminen ja innostus rohkean sekä raikkaan markkinoinnin tekemiseen johti myös hyviin tuloksiin. Ottelutapahtumamme kasvoi katsojamäärän osalta yhdessä vuodessa 5 kertaa (!) suuremmaksi, kiitos markkinoinnin ja pelipaikan vaihdon. Näkyvyytemme kasvoi Oulun katukuvassa moninkertaiseksi; jokaisella otteluviikolla Kiskon kuvat tai äänet olivat yli 250 000 kertaa ihmisten nähtävissä ja kuultavissa joka päivä.
Kauden kruunasi Ouluhallissa pelattu Superfinaali, jossa tehtiin suomalaisen ykkössarjalentopallon historiaa; lipunmyynti jouduttiin keskeyttämään hallin täytyttyä. 1404 katsojaa todisti nuorten maajoukkueen voittoa Ouluhallissa ja vaikka tappio joukkuettamme kirpaisikin, olimme hyvin ylpeitä saavutetusta tuloksesta.
Työ jatkuu – etsimme kumppaneita tulevaan
Suurista saavutuksista huolimatta tavoitteet tulevalle kaudelle ovat vieläkin korkeammalla. Saavutettu taso on tärkeää pystyä ylläpitämään, mutta etsimme aktiivisesti keinoja kehittää toimintaamme. Etsimmekin tällä hetkellä uusia yhteistyökumppaneita erityisesti ottelutapahtumiemme kehittämiseen, sosiaalisen median yhteistöihin sekä näkyvyyttä kaipaavien yritysten kanssa solmittaviin sopimuksiin.
Markkinointi on aina osa myyntityötä ja Kisko tarjoaakin erinomaiset mahdollisuudet hyötyä näkyvyydestä, jota se itsekin tarvitsee. Mikäli näkyvyys, myynnin kehittäminen tai vaikuttajamarkkinointi kiinnostaa, ole yhteydessä meihin. Lisäksi järjestämme VIP-kokemuksia kiskon ottelutapahtumiin ja onpahan taustalla kehittymässä syyskuulle taas isoja uutisia, joten elämyksiä on tarjolla totuttuun Kiskon tyyliin.